Jumaat, 20 April 2012

Hati-Hati Yang Ditinggalkan

Wajah dan hati tidak selari. Pada mana yang kau lihat pada raut bukan semestinya apa yang termaktub dihati. Ini, dalam ini. Hati ini, bukan semestinya milik diri.

Falsampah: Roda

Brader Jon datang lagi. 

"Gagal, jangan gagal selamanya. Harus, harus terus ada upaya. Kalau engkau tak mampu berjaya, jangan biar orang lain merana. Hidup ni macam roda, bro."

"Roda?"

"Roda, bro. Kalau pancit lu pam, rim penyek lu cari baru, kena boleh pusing. Kalau tak macam mana lu nak ke depan."

"Ke depan?"

"Ke depan, bro. Bila ke depan lu maju, kebelakang mundur. Sebab lu nak berjaya lu kena kenal matlamat."

"Matlamat?"

"Lu mundur kebelakang lu tak nampak matlamat bro. Mata lu di depan bro, maju kedepan lu nampak. Lu nampak, baru lu kenal."

"........"

Brader Jon hilang lagi.

Rabu, 18 April 2012

Sesi Falsafah Bersama Brader Jon

Lu orang tak kenal Brader Jon. Bagi gua beliau ni umpama seorang ahli fiqir yang zuhud dan tawaduk umpama padi resminya. "Lagi tunduk bila berisi". Bukan senang lu orang nak insan macam gitu gayanya. Lu orang bayangkanlah, berapa senang lu orang ingat orang berisi nak menunduk. Brader Jon ni, kadang-kadang muncul tak tentu pasal, entah bila-bila beliau boleh terpacul kat sebelah gua, magik orangnya.

"Wassup bro, lu rasa lu hidup ke sekarang ni?" Brader Jon tanya gua. Gua diam. "Hidup ni bro, paradoks." Kata beliau. Gua angguk, tak faham. Tinggi bahasanya tu.

Gua tengok kiri kanan. Macam biasa, tanpa petanda Brader Jon dah tak ada.