Rabu, 18 Januari 2017

Tutup Sebelah Mata

Amin hirup udara yang nyaman dipagi itu sambil duduk bersandar pada pokok sambil berbantalkan lengannya. Dari tempat dia berehat, dapat dia perhatikan kumpulan biri-biri berbulu gebu macam cotton candy makan rumput dan bermain kejar-kejar dikaki bukit. Padang hijau melata dengan permaidani hijau permai menyelimuti bukit amat sesuai bagi Amin, si pengembala kambing untuk mengembala.

Selang seketika, datang seekor makhluk naik belon udara panas. Dari jauh nampak macam jin, atau jembalang. Mukanya hodoh. Pakai topi nazi, dan sangat rasis. Tapi badannya gedempol dan ketot. Amin benci makhluk kemetot.

"Oiiiiiiii" Laung si jembalang dari atas.

Amin pandang.

"Oiiiiii, cabut weh.. ada serigala kat situ" Laung si jembalang lagi.

Amin pandang lagi, dia buat bodoh. "Hantu punya jembalang, nak game aku lettew, dah la pakai seluar Levi's, yahudi tu" bisik hati Amin.

Amin keluarkan telefon pintarnya, ambil video dan post di facebook

Dia taip status: "Jembalang laknat cuba merogol biri biri, 1 like = 1 doa kematian jembalang tersebut, ketik like dan share #mohonviral #rogol #biribiri #jangankataabangtakpayung"

Puas. Amin senyum, belon udara tadi dah berlalu.

Sementara itu, tiga ekor biri-biri Amin telah diculik oleh sindiket Serigala Malam yang terkenal dengan aktiviti pemerdagangan organ.

--------------------------------------------
We all create a narrative based on what we think is important.We see what we want to see. But just because you're not looking at something, doesn't mean it's not there. (Angela Zamparo in Imperium, 2016)

Ramai yang mahu jadi Tuhan, menjatuh hukum sebelum jelas pun kebenaran. Ramai yang berhenti mendengar, hanya kerana yang berkata-kata tidak sehaluan pada warna kulit, kepercayaan, aliran politikal yang mendengar. Lantas dicantas selumat-lumatnya sehingga tak tersisa sedikit pun kebenaran itu. Dan dipilih hanya pada yang memenuhi ruang sempit benaknya. 

Tiada ulasan:

Catatan Popular