Isnin, 22 Mei 2017

Pejamkan Mata dan Skizofrenia

PEJAMKAN MATA (Malique ft. Dayang)

Sebermula maka dipaksa diam
Dengar, patuh dan terpaku tunduk
Selesakan di bawah, sujudnya rujuk telunjuk
Tenagamu kencanaku katanya fitrah gawai
Kedanamu ketawaku dekahnya hingga sawai
Berontak, dongak, lembayung ku ternampakkan
Si hering menyorak, ngoyak awan canggung dan berantakan
Dah diragut total, cinta resiprokal
Bila dipersoal kekal equivokal
Katanya tanggal tali leher itu
Cukuplah seharian digembala
Lupuskan logarithma yang menghantui kepala
Dalam tafakur, akur, sadur mimpi yang dikabur
Karektor kartun kantor dan karikatur diktator
Dikabur takbur shabab yang bermusim
Tak punya tempat di benak jiwaku jemaah mereka bermukim
Al-malik, Al-kudus, As-salam, Al-mukmin
Ubat gementar senja suara ngekor roh ke kasur
Masyghul, runsing… jah

[Chorus: Dayang Nurfaizah]
Pejamkan mata
Mata yang lesu itu
Dan mimpikan yang indah
Mimpikan aku
Biarkan gelita
Menghapus derita
Pejamkanlah matamu

(Malique)
Aku terdengar suara itu lagi
Dari tenggara namaku diseru
Disuruh hembusnya lilin di setiap empat penjuru
Katanya mata penamu tak mencoret solusi
Kata magismu takkan mampu cetus revolusi
Manusia kan sentiasa menyakiti
Yang tak membunuh buatmu kebal sehari lagi
Masa untuk koktel Lorazepam, Ambien, Risperdal
Semoga afdal bertemu di astral
Selamat tiba kita ke republik cinta
Lagenda dimensi ruang dan waktu tak bersempadan
Halaman terbentang suci, dicuci noda dan nista
Terhapus dogma dan stigma, kepincangan dan kehilangan
Arasy yang tiada penghuni mengugut buli
Tak perlukan runut bunyi, sembunyi, bersunyi sakan
Di hati dan pituitari menarinya tanpa bumi
Menyanyinya tanpa bunyi, keghaibannya kita raikan

[Chorus: Dayang]

(Malique)
(Hakikatnya nirvana di sana
Di sini masih lagi samsara
Cuba tak diperhambanya dunya
Sukar tapi aku cuba
Sukar tapi aku cuba ya)

(Dayang Nurfaizah)
Kembalikan senyuman
Serimu yang dulu
Kembali ke dakapan
Ku perlindunganmu
Walaupun gerhananya
Seakan tak berakhir
Selagi ku di sisi
Tak usah khuatir

[Chorus]

-------------------------------------------------------------------------

Rungkaian personal aku, lagu masterpiece ciptaan Tn. Jeneral, Malique secara tersurat ini berkisar tentang perjuangan pesakit skizofrenia yang diolah cantik liriknya, menusuk rapnya, disulam pula dengan merdu suara Dayang Nurfaizah.

Masyarakat kita perlu dididik dengan kewujudan penyakit ini, Skizofrenia. Yang mana acap kali pesakit dilabel, dihukum dan dihakimi. Gila, sasau, bela saka, kacau dek hantu, salah menuntut, bermacam lagi kata-kata yang sekaligus menidakkan hak pesakit untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Skizofrenia: sejenis penyakit gangguan mental akibat dari ketidakseimbangan bendalir dalam otak yang kebiasaannya berpunca dari genetik atau persekitaran. Simptom kebiasaannya adalah halusinasi, delusi, masalah dalam timbang tara pemikiran, perubahan emosi, masalah dalam menjalani kehidupan harian (hygenik)

Dalam rangkap pertama Malique bercerita tentang autoriti yang menidakkan hak, mendiamkan suara sekaligus mencetus stress (triger awal bagi pesakit skizofrenia). "KataNYA tanggal tali leher itu",  NYA disini mungkin merujuk kepada halusinasi auditori si pesakit, yang secara am nya menyuruh pesakit untuk rebel dan lepaskan tanggungjawabnya. Rangkap ini juga bercerita yang si pesakit menenangkan diri dengan ubat rohani, zikir, takafur dan meditasi sendiri. Namun suara halusinasi itu terus mengikuti nya hingga walau dalam tidurnya.

Di rangkap verse rap kedua, jelas di cerita kan suara yang terus-terus menganggu beliau. Suara yang menjatuhkan motivasi dan keyakinan diri. Inilah yang dilalui pesakit skizofrenia sehari-hari. Dalam kepala mereka terus-terusan kedengaran suara mengtertawakan, menghina, mengutuk, mencaci mereka. Pengambilan preskripsi yang disarankan dapat menghilangkan simptom ini. Lorazepam - untuk mengawal anxiety disorder, Ambien - sedatif untuk insomnia. Risperdal - antipsikotik. Lain pesakit memerlukan berlainan perskripsi, sila rujuk doktor yang berkaitan. Dan bahagian bawah verse ini Malique dengan unik menceritakan kesan pengambilan perskripsi ini dan akhir di empasis di "keghaibannya kita raikan", hilangnya halusinasi auditori tadi.

Di chorus dan verse nyanyian Dayang, saya membayangkan ini adalah suara sokongan yang tak berpenghujung, dari isteri/famili/rakan si pesakit, memberi semangat dan melupakan segala masalahnya. Dan meneruskan perjuangan untuk pulih semula.

Walaupun gerhananya
Seakan tak berakhir
Selagi ku di sisi
Tak usah khuatir

"SUKAR TAPI AKU CUBA"

[nota kaki: andaian Malique menulis tentang skizofrenia hanya berdasarkan lagu-lagu beliau yang terdahulu yang ada jelas menyebut tentang penyakit tersebut, halusinasi dan delusi boleh juga berpunca dari beberapa penyakit mental yang lain]

Rabu, 3 Mei 2017

Cantik

Razif sibuk sekarang ni, dengan ekonomi dunia yang tak menentu. Kalau dulu kerja dia asal siap bahagian dia, ok lah. Kalau tak siap pun esok-esok ada lagi. Tapi sekarang ni, dia kena jaga-jaga. Silap haribulan kang jadi penganggur segera. Kena lah bagi bos dia nampak elok je di mata bos. Tu lah, memang rutin harian Razif sekarang ni keluar rumah gelap, balik rumah gelap.

Jikalau hari-hari lainnya, Razif akan tidur awal, sebab penat seharian membanting tulang, ataupun membanting otak, memandangkan kerjanya tak guna tulang 4 kerat pun, lebih kepada mengadap komputer riba dan menyelesaikan masalah klien. Tapi hari ni ada final Champions League pukul 3 pagi, Manchester United vs Real Madrid pula tu, mana boleh miss. Jadi Razif rancang untuk berjaga malam ni.

Jam 1 pagi, sambil-sambil Razif membancuh milo di dapur, kedengaran suara dibelakang rumahnya. Suara perempuan, menangis. Berderau darah dia, mana pula datang suara perempuan tengah-tengah malam buta ni. Sebelah kanan rumahnya kosong, sebelah kiri dan belakang hutan semak. Bini nya sudah tidur awal tadi lepas tidurkan baby.

"Aishhh, jangan bukan-bukan" bisik Razif pada dirinya sendiri.

Razif pun menyelak tingkap dapurnya, di intainya laman belakang rumahnya, gelap. Dalam samar-samar kegelapan itu dia mencari punca bunyi tangisan itu. Nah! Penanggal! Jantung Razif kencang berdegup, kaku seketika dia disitu melihatkan makhluk yang mengerikan itu begitu hampir dengannya, di atas pokok pelam yang cuma terletak beberapa kaki dari tingkap dapurnya.

"Ke.. Kenapa kau menangis, Syaitan" Ujar Razif tergagap-gagap ketakutan.

"Aku juga adalah manusia, kerna dambakan kecantikan aku berdamping dengan syaitan" Makhluk itu menyahut.

"Ca.. Cantik?, ada apa dengan kecantikan?"  

"Perempuan dengan kecantikan. Se-brutal mana pun wanita itu, jauh di sudut hatinya pasti ada menginginkan untuk kekal cantik menarik tertarik kau memang the boom. Walau cantik itu subjektif, tapi apa yang ada ini tidak cukup, tidak akan pernah cukup. Lagikan cantik itu fitrahnya tak pernah sejajar dengan umur, umur yang memamah mulusnya kulit, montoknya tubuh, ikalnya rambut, sinarnya mata, segala yang sementara"

"Tak akan pernah cukup" Sambung makhluk itu lagi.

......

Termenung sekejap Razif, cuba menghadamkan luahan hati (bukan hati fizikal yang tergantung keluar kat kepala Penanggal tu, hati rohani) makhluk tak dikenalinya ini.

"Ahaa.. Nak cantik? Kenapa tak cakap awal-awal" Sentak Razif lantas masuk sebentar kedalam.

Seketika kemudian Razif keluar semula.

"Gunakanlah produk kosmetik cap Akak Mantap, keluaran bumiputra. Yang krim ni untuk kulit, pakai sebelum tidur, ni krim siang, sapu kat muka 3 kali sehari, yang ni toner, blah blah blah lipstik blah blah blah foundation blah blah colgate blah blah ....... "

Si Penanggal: "....."

Dari ruang tamu kedengaran lagu intro Champions League menandakan bola dah nak mula.

Selasa, 2 Mei 2017

Roadtrip Geng Lapor: Memburu Doyan

31/03/2017 -  Hari ni Geng Lapor (Kerul, Aijat, Hasim, Amad saja yang follow, yang lain tak join) buat kerja pandir ambil cuti separuh hari semata-mata untuk memburu raja buah - Doyan, lebih spesifik lagi - "Musang King". Dengar khabarnya dari orang dalam, Amad, selaku malim gunung merangkap anak jati Pahang, musim Doyan dah pun kembali.

Jadi Jumaat tu jam 12 tengahari kami bergerak terus dari pejabat, sumbat 5 orang 1 Myvi, dah macam sardin. Berhenti solat di Lentang kejap. Lepas setel apa yang patut, kami pun sambung gerak lebih kurang 2pm menghala ke Sg. Kerian. Kalau di ikut apa yang Amad cerita la, kat Sg. Kerian ni la tempat lubuk Musang King aka Raja Durian, bayangan durian berlambak-lambak tauke longgok tepi jalan letak dalam bakul buluh jual murah-murah sampai melimpah keluar dari bakul pastu tergolek-golek durian ke tengah jalan. Kalau dapat Musang King RM20 sekilo memang mabuk durian le aku haritu. Silap-silap siap angkut bakul bawa balik tidur bertilamkan durian kang masing-masing ni.

Keluar je kami dari tol Bentong, si anak jati Pahang ni, Amad dah momok momok kan kami dengan bayangan yang memang penuh sepanjang jalan ni dari Bentong sampai ke Sg. Kerian dengan durian. Melayankan hati yang girang ni kami pun berkaraokelah  dalam kereta tu, dengan diketuai oleh Kerul bekas lead vokalis kumpulan nasyid peringkat sekolah.

Sudahnya, hujan. Gerai ada, tapi tak sebanyak yang kami jangkakan. Lepas pekan Bentong tu ada Kedai Lemang Tok Ki, tapi tak singgah situ, sebelum kedai tu ada satu kedai Durian besar, berenti kejap tanya harga Musang King, RM70 SEKILO! mak ai kulitnya je tu pun dah sekilo, mau kunyah kulit je ni. Tapi selaku ketua rombongan, Amad memainkan peranan menenangkan kami semua. "Sabor, sabor, ni ke 'luar' lagi ni, nanti masuk kedalam lagi murah le tu, silap ada yg bagi free lagi kang"

Selepas beberapa kedai kami singgah, lebih kurang itu gak harganya, paling murah pun Musang King RM50 sekilo, D24 dapatlah dalam RM25, kalau nak murah pun ada durian lama, dapatlah dalam RM35 sekilo. Kami tak putus asa, pantang anak melayu moden menyerah kalah. Masuklah terus sampai ke Sg. Kerian.

Lagi frust, pokok nampak tepi jalan punyalah banyak, yang jual 1 pun tak ada. Lepas tanya 1 apek ni dia pun cakaplah, kena datang pagi-pagi. Biasa diorang pagi-pagi hantar pergi Singapura. Ades! Ikutkan hati  nak je park kereta tepi jalan pastu rembat yang kat tepi jalan tu.

Daripada tak dapat apa, ondeway balik tu kami pun bertanya lagilah dekat  kedai-kedai yang ada tepi-tepi tu. Jumpa juga la yang paling ok, Durian Musang King, RM40 sekilo. Jadilah..

Lepas tibai 3-4 bijik Musang King, tambah lagi 2-3 bijik D24, kami pun beli lah sikit bawa balik. Tauke kedai tu pun friendly. Puas hatilah jugak. Singgah Tok Ki jap pastu balik bersama jiwa yang tersemat dendam untuk repeat lagi.

inilah rupa durian, dari depan D24, belakang Musang King