Rabu, 31 Mei 2017

Cuti-Cuti Malaysia: The Chateau Spa & Organic Wellness Resort, Bukit Tinggi

Pengalaman Mewah, Percutian Mendamaikan

Lokasi: Letaknya ditengah hutan tropika, di puncak Bukit Tinggi. Yang pastinya menjanjikan percutian yang nyaman. Cuma 50 minit dari pusat bandar KL melalui Lebuhraya Karak, menjadikan ia pilihan sesuai untuk weekend getaways buat para penduduk kota melepaskan diri dari sesak kotaraya. Selepas exit 805 - Bukit Tinggi, jalannya sedikit merbahaya, kawasan berbukit, jalan sempit, banyak selekoh dan ada risiko tanah runtuh/pokok tumbang dikiri dan kanan jalan, jadi pandulah dengan berhati-hati.

Resort: Sedari beberapa KM sebelum tiba ke resort ini, sudah kelihatan dari kejauhan binaan megah berkonsepkan seni bina istana Perancis. Ini menjadikan pengalaman tinggal disini lebih unik. Di kelilingi kehijauan rimba, nyaman tanah tinggi, sesekala kabus meliputi kawasan pastinya membuatkan kita terlupa kesesakan kotaraya. 



Entrance yang gah, buat kita rasa seperti memasuki dunia lain

Bilik: Kami tempah Spa Suite 1, sangat luas. Macam keluasan kondo 1 bilik. Ada kawasan verandah yang luas dilengkapi private outdoor jacuzzi dibawah gazebo dan ruang istirehat, cuma kalau nak mandi jacuzzi tu bawalah baju renang yang bersesuaian sebab walaupun ada blinder cover, still boleh nampak dari bilik ditingkat atas. Bilik air pula diasingkan untuk tandas, shower, dan bathtub. Jadi nampak macam ada 3 bilik air.


Bilik tidur dengan honeymoon deco (boleh request)
Bilik air yang luas dan selesa
Ruang terrace untuk relax dan jacuzzi
Ruang living room
Model sambilan 

Makan: Ada 2 pilihan restoran (dalam resort) dengan berlainan specialty, ada fine-dining (L'assiette), dan international all day dining (La Vie), fine-dining tu restoran 7 bintang, tapi rasanya tak ada halal certificate, sebab diorang serve alcohol dan makanan dimasak dengan wine. Tapi boleh special request dekat resort untuk halal food, chef dia akan buatkan. Kitorang cuba La Vie, ada pelbagai masakan, local pun ada. Tapi agak-agak was-was boleh ke Colmar di sebelah, ada restoran lain disitu. Breakfast disini pun tiptop dengan layanan seperti anak raja. Lagi pula katanya bahan-bahan makanan disini semuanya organik dan berkualiti tinggi. Rasanya pun sedap-sedap dan makanan sihat, berbaloi dengan harganya.


Breakfast, ada buffet dan serve
Aktiviti: Di Bukit Tinggi ni ada banyak aktiviti, ada tempat-tempat cantik seperti Japanese Garden dan France Village (Colmar Tropicale). aktiviti lasak seperti flying fox, paintball, climbing, ada juga rabbit farm, ladang kuda. Kalau nak relax-relax di The Chateau ni ada spa dengan pakej-pakej yang menarik.


Watashi wa arigato suzuki honda kawasaki yamaha

Konklusi, kalau ada rezeki, dan terasa inginkan percutian tanah tinggi yang privacy dan damai, The Chateau adalah sangat sesuai. Walau dari segi harga, agak mahal. Tetapi berbaloilah dengan servis disediakan. Kalau bangsawan bolehlah pergi tiap minggu.

May 2017, Terima kasih The Chateau

Tiada ulasan:

Catatan Popular