Isnin, 24 September 2018

Review: One Two Jaga

Disklaimer: filem ini tiada kaitan dengan lagu Elizabeth Tan

"Polis and thief, one two jaga,
Polis mati, pencuri jaga"

Naskah segar yang datang dengan sindiran pada realiti pahit negara kita ini, datang tepat pada masanya dengan semangat Malaysia baru yang masih berdegar-degar di bulan kemerdekaan pasca pilihan raya yang bersejarah kali ini. Isu yang nak diketengahkan dalam filem ini adalah isu rasuah/makan suap/peras ugut oleh anggota polis, ini bukanlah isu baru, semua orang tahu dan ada yang pernah mengalaminya pun. Cuma tidak ada yang berani untuk tampilkan. Itulah rangkap lagu "Polis mati, pencuri jaga" yang dinyanyikan sekumpulan kanak-kanak diawal filem bagi aku sangat mendalam ertinya.

Plot, aku agak terkejut sebab aku jangka ini adalah filem deep (which is my favourite) yang memerlukan penonton berfikir. Tapi tak, plot dan jalan ceritanya simple dan mudah difahami yang dipadatkan didalam filem berdurasi 80minit ini. Dan diselit twist-twist yang tak dijangka. Cuma aku agak terganggu dengan tapisan-tapisan pada carutan dan sesetengah isu sensitif lain yang dimainkan didalam filem ini. Kalau dapat tengok yang tak tapis punya mesti lagi layan. Lagi satu ini lebih pada genre jenayah (yang mana jarang-jarang ada di Malaysia) jadi scene aksi tu tak banyak pun. Jangan ingat ini macam filem aksi gaduh-gaduh macam Polis Evo, KL Gengster lak. Aku nampak Nam ron lebih nak menampakkan realistik, jadi cara bercakap polis-polis pun macam orang biasa je, tak macam Gerak Khas tu.

Antara sebab aku lain aku suka filem ini tak lain tak bukan sebab line-up castnya. Semua pelakon favourite aku yang mantap-mantap, yang bagi aku berjaya menyampaikan mesej-mesej masing-masing.

Bersuntikkan skor muzikal dari semangat indie seperti Tanah Tumpah Darah (DISH), Prindu (Laila's Lounge) dan Tembak Tepat (Iqbal M.). Sememangnya membawa filem ini ke satu dimensi yang asing tetapi dekat. Bersesuaian dengan tema dan mood filem ini yang gelap dan depressing.

Aku bukan pakar filem pun nak kritik, review banyak-banyak. Tapi aku terpanggil nak tulis review ni sebab aku rasa rugi sebab aku tengok wayang hari tu hari ahad, boleh nampak penuh kat depan sinema ni. Tapi bila masuk panggung tak sampai separuh pun seat terisi. Couple yang duduk depan aku nampak sibuk bercinta, tak sampai separuh movie diorang dah keluar.

Apa pun good job Nam ron, Bront and the team.

Aku bagi 7.5/10

Tiada ulasan:

Catatan Popular