Rabu, 5 September 2018

Ayra Sofea

Ayra - ay/ra - mulia, dihormati
Sofea - so/fe/a - cantik, menawan, suci

Dalam dunia yang masa kini, dimana kehormatan pada wanita kian menghilang. Harapan papa agar Ayra menjadi wanita yang dihormati dan menghormati martabat dirinya. Dan Sofea telah pun menawan hati papa dan mama semenjak dikau dikandung rahim lagi. Semoga Ayra Sofea menjadi penyejuk dimata, penawar dihati papa dan mama.

.....

14hb Ogos 2018 6pm
Jadi usai kerja, papa bergegas dari Shah Alam ke K.Terengganu untuk menjenguk mama. Jangkaannya kamu akan bersalin minggu hadapan atau mungkin sedikit awal. Mama telah sarat 39 minggu tapi tak punya apa-apa tanda hendak bersalin lagi, harapan papa dan mama mungkin sempat untuk bawa mama makan sedap-sedap sebelum berpantang.

15hb Ogos 2018 5am
Papa tiba di depan pintu rumah opah, mama telah pulang awal 2 minggu lepas sebabkan takut kamu akan keluar awal.

15hb Ogos 2018 7am
Papa bawa mama untuk rutin check-up di klinik kesihatan, selesai saja mama beritahu papa doktor nasihatkan ke hospital hari ini untuk serah diri.

15hb Ogos 2018 11am
Mama dan papa serah diri di hospital, dan mama dimasukkan ke wad seterusnya di induce untuk menjemput kamu keluar ke dunia ini. Papa tak tidur lagi sejak dari malam tadi memandu jauh.
Tapi seharian ini mama dan papa masih tenang bergelak tawa tak menjangka apa yang akan melanda nanti. Sempat lagi mama minta papa carikan takoyaki dan kuih ropa sebab mengidam.

15hb Ogos 2018 11pm
Semenjak mama kena induce dari siang tadi hanya contraction kecil saja dirasai, mama masih boleh senyum. Dan tiba-tiba air ketuban mama pecah. Dan doktor dan nurse menjalankan kerja mereka dengan tenang untuk memastikan mama dan kamu selamat. Doktor kata kamu dah buang air besar dalam perut, tapi keadaan masih terkawal dan degupan jantung kamu masih normal.

16hb Ogos 2018 2am
Mama disorong ke bilik bersalin, sejam kemudian papa dijemput masuk temankan mama. Kami masih tenang, bergelak tawa melayankan suasana hiruk-pikuk bilik bersalin, jerit teran dan tangisan bayi bersahutan dari masa ke semasa. Papa dan mama tak henti-henti berdoa dan zikir menanti saat tibanya masa kami. Masa berlalu dengan panjang disitu, hanya kami berdua. Cuma selang beberapa ketika akan datang doktor atau nurse memeriksa keadaan mama dan kamu.

16hb Ogos 2018 5am
Doktor cakap tiada perkembangan pada mama dan kamu, masih statik. Tapi jantung kamu masih normal. Tapi contraction mama semakin kuat, sakitnya itu hanya mama dan Allah saja yang tahu. Papa hanya mampu membisik zikir dan doa memujuk mama untuk bertahan. Doktor kata tunggu lagi 3 jam, jika tiada perkembangan mama akan disorong ke dewan bedah, risaukan kamu lemas kerana air ketuban dah pun kering.

16hb Ogos 2018 8am
Mama akan dibawa ke dewan bedah selepas masih tidak banyak perkembangan selain dari contraction yang kuat, papa diminta tunggu diluar bilik bersalin. Kemudiannya papa temankan mama diusung kedewan bedah. Dan perjalanan itu terasa sangat panjang, macam sedang melintasi gurun sahara lamanya. Papa diminta tunggu didepan dewan bedah, setelah papa merestui dan maafkan segala salah silap, mama sempat tersenyum pada papa dalam kesakitannya itu. Papa seka airmata dibias pipi mama, mama kuat.

16 Ogos 2018 8.51am
Lahirlah kamu, Ayra Sofea binti Muhammad Aizuddin.

.....

“…Rabbana hab lana min azwaa jina wa dzurriyyaatinaa qurrata a’yuun. Waj alna lil muttaqiina imaamaa.
 (Surah Al-Furqan Ayat 74)

Maksudnya: …Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menjadi penyejuk mata kami melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.

Tiada ulasan:

Catatan Popular