Khamis, 23 Januari 2020

Buku: Around the World in 50 Years: My Adventure in Every Country on Earth

Aku pernah impikan untuk menjejak kaki keserata negara di atas Bumi ini, namun impian itu kian hari kian pudar dan terus hilang diikat pelbagai alasan yang boleh aku fikirkan. Begitu pun, lelaki Yahudi ini, Albert Podell antara yang beruntung, antara manusia yang berjaya mengecapi impian itu.

Nukilan si Albert di tulis dengan baik, membawa kita melalui onak dan duri yang beliau lalui sepanjang pengembaraan beliau sepanjang 50 tahun bermula dari kali pertama beliau keluar dari negara beliau sendiri, iaitu Amerika. Pelbagai ranjau dilalui seperti dikejar haiwan liar, serangan ketam terbang, beberapa kali hampir lemas, melalui jalan paling merbahaya didunia, merentas Sahara, berdepan pencuri, perompak, penyeluk saku, penguasa korup, pelbagai ancaman penyakit seperti malaria, ebola, AIDS, acap juga perjalanan tersekat kerana perperangan, dan macam-macam lagi. Tak lupa juga bertemu dengan pelbagai kerenah manusia, yang baik atau sebaliknya.

Pendapat peribadi aku, aku lebih gemarkan pada tika bab-bab awal buku ini, berbanding bab penghujungnya. Kerana diawal itu adalah pengembaraan Albert diwaktu muda beliau, ketika beliau dahagakan cabaran, lebih berani, lebih terbuka, dan juga tika beliau ke negara-negara aman dan punyai daya tarikan. Setelah 30 tahun puas mengembara dan kembali dari ekspedisi memandu mengelilingi Bumi, barulah beliau mula memasang azam untuk menjejak kali ke semua negara (pada ketika itu beliau sudah menjejak ke 2/3 dari negara-negara yang wujud), sejak dari itu pengembaraan beliau dilihat sedikit membosankan, seakan terpaksa atau dipaksa, untuk terbang ke negara-negara yang bergolak dengan perang, pulau yang hampir tenggelam kerna pemanasan global, negara yang terlalu kecil hinggakan tiada kemudaan apa disitu, negara yang baru wujud atau baru terpisah kepada beberapa negara, ada yang terlalu terpencil hingga terlalu sukar untuk memasukinya, ada pula yang terlalu sukar untuk masuk secara legal kerana tidak mengeluarkan visa dan dari pembacaan aku dapat rasa yang Albert tidak mahu berada disitu. Beliau tidak lagi seperti waktu muda remaja dan lebih gemar mencari jalan selamat dan mengelakkan konflik, pemikiran juga semakin tertutup dan mudah tersinggung, maklumlah orang tua.

Bagaimanapun, ini adalah buku yang aku akan sarankan buat mereka yang gemarkan pengembaraan.

Tiada ulasan:

Catatan Popular