Selasa, 17 Disember 2019

Misi 2019: 12 Buku

Setahun lepas, aku memaksi azam buat tahun 2019, "Satu bulan, satu buku" bagi aku agak realistik memandangkan dengan kehadiran Ayra Sofea yang pastinya agak sukar mencari celah-celah waktu untuk membaca. Kerana apa azam ini? Kerana membaca membantu menjaga kesihatan minda, jika untuk sihat fizikal badan, kita beriadah dan bersenam, dan untuk sihat minda, dengan otak yang juga organ terpenting dalam biologi badan kita, senamannya adalah membaca.

Dengan membaca kita dapat menghindari penyakit lupa di kala senja usia seperti dementia dan alzheimer. Kita juga dapat menyelusuri susunan kata yang dikumpul penulis dari bertahun-tahun pengalaman dan imaginasi mereka dan dimampatkan dalam naskah beberapa ratus muka surat ini untuk diterapkan dalam otak kita agar otak kita terus aktif bekerja dan terus mempelajari sesuatu, hendak-hendak lagi di kala zaman gajet berleluasa kini.

Pilihan buku aku buat secara randum, tidak spesifik. Kerana aku tak mahu terlekat pada satu genre dan jenis bacaan yang aku suka saja dimana sebelum bahan bacaan aku lebih kepada fixi, puisi, zine dan komik, bacaan anak muda hingga aku terperangkap dalam kotak yang sama dan tidak berkembang. Jadi kali ini aku pelbagaikan bahan bacaan, mana tahu akan jumpa permata yang tak tersangka, karya yang memikat jiwa.

Azam 2019: Satu Bulan, Satu Buku
Jan: Alex Ferguson: My Autobiography

Untuk rebiu buku ada aku buat secara ringkas di goodreads.com

Tiada ulasan:

Catatan Popular