Ahad, 8 Disember 2019

Cuti-Cuti Malaysia: Hotel Equatorial Penang

Best View in Town

Sumber foto: traveloka
Jikalau anda mencari hotel dengan pemandangan yang dihiasi 2 mercu tanda Pulau Pinang, Jambatan Pulau Pinang dan jambatan terpanjang di Malaysia, Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, dan juga dihiasi lapangan padang golf menghijau serta suasana urban kota Penang yang bergemerlapan dengan kerdipan neon digelap hari, disinilah tempatnya, Hotel Equatorial Penang. Itu pun jika anda tidak kisah dengan harganya, walau agak mahal (purata harga RM300-400/malam) buat marhaen seperti saya, tapi pengalaman penginapan serba mewah dan selesa memang padan dengan taraf 5 bintangnya. Lokasinya di Bukit Jambul, memandangkan kebanyakan tarikan di Penang ada diatas pulau ini, jadi tidak menjadi masalah untuk anda kehulu-hilir memandu dari hotel ini.

Antara tarikan lainnya adalah varieti restoran yang ada disini dan juga kolam renangnya yang luas di sekitar taman rekaan yang menenangkan. Ketika kami bersiar-siar sekitar hotel, saya perasan yang terdapat pejabat-pejabat korperat di tingkat bawah dan kelihatan seperti bilik konferens/mesyuarat di tingkat atas-atas sekitar hotel ini. Mungkin hotel ini menjadi tumpuan buat trip bisnes dengan lokasinya bersebelahan sahaja dengan padang golf (bayangkan dato'-dato' bincang bisnes juta-juta sambil main golf).

Untuk bilik, walau dengan dekorasi dalaman yang minimal, tetapi segala kelengkapan mencukupi. Kemuncak utama biliknya adalah pemandangan dari balkoninya, tambah lagi tika 2 jambatan di horizon dilimpahi cahaya hening dari terbitnya mentari. Terima kasih juga buat pihak hotel yang menyediakan dekorasi bulan madu (walau anak dah satu) buat kami suami-isteri untuk mengembalikan sinar bibit cinta kami kala muda remaja dahulu. Servis yang disediakan juga bertaraf 5 bintang dengan layanan dari penyambut tetamu hinggalah ke pengawal keselamatan, semuanya mementingkan keselesaan tetamu, murah senyuman dan sedia membantu bila diperlukan.


Tiada ulasan:

Catatan Popular