Ahad, 13 September 2020

Tiga Puluh Satu

 Tiga Puluh Satu

Alhamdulillah, masih sihat.

Tahun 2020, meski tak seperti yang kita bayangkan tika menyanyikan lagu wawasan 2020 di sekolah dulu. Tapi tetap aku bersyukur diberi peluang untuk menjalankan hidup setahun lagi. Tahun yang agak pelik untuk seluruh warga bumi. Di awal tahun pemanasan global menjadi-jadi, dengan kebakaran hutan besar-besaran di serata dunia, termasuk di bumi kita Malaysia. Kemudian polemik politik di Malaysia pula tercetus, selepas sinar demokratik yang saksama dilihat selepas tumbangnya parti kerajaan yang memerintah 60 tahun lamanya ketika PRU 2 tahun lepas, dan kembalinya mantan Perdana Mentari menjadi PM ke-7 Malaysia dan juga PM tertua yang dilantik pada usia 93 tahun. Ketika Malaysia diambang serangan pandemik Covid-19, kerajaan Malaysia bertukar tangan lagi. Seluruh dunia terhenti seketika selepas penularan pandemik menjadi semakin teruk, sempadan negara ditutup, perintah kawalan pergerakan diumumkan, sekolah, universiti, hotel, dan pelbagai sektor lain dihentikan, sektor keperluan penting dibataskan. Dan kebanyakan umur 30 aku dihabiskan bersama keluarga didalam lingkungan rumah kecil kami. Hingga Ramadan dan Syawal terasa begitu cepat berlalu. Pelbagai rancangan kami sepanjang tahun terpaksa dibatalkan. Sehingga kes Covid-19 semakin terkawal barulah perlahan-lahan kekangan pergerakan dilonggarkan.

Ayra Sofea semakin keletah, sudah perlahan-lahan berdikari, pakai baju sendiri, mandi sendiri, ambil makanan sendiri, makan sendiri. vokabulari nya juga semakin bertambah, kenal haiwan, kenal tubuh badan, kenal orang, cuma belum boleh membina ayat (kecuali bahasa alien). Tapi sudah pandai menunjukkan emosi, marah, gembira, sedih, pandai meminta apa yang dia nak, apa yang dia tak nak. Dan antara hikmah pandemik ini adalah aku dapat lihat semua ini berlaku depan mata aku sendiri.

Apapun, seteruk mana cabaran yang terjadi, lihatlah sudut positifnya, jalanilah dengan tabah dan sabar bersama-sama dengan penuh syukur.


Tiada ulasan:

Catatan Popular