Isnin, 24 Ogos 2020

Jatuh Motor





Menjelang senja, lebih kurang sebulan lepas, seperti hari-hari lainnya, aku menunggang motorsikal untuk pulang ke rumah dari pejabat. Aku tergelincir jatuh motor dikawasan berpasir di tepi tol Bukit Jelutong, dalam kelajuan sekitar 80km/j, tergolek-golek seperti babak aksi filem Bollywood juga aku di situ, mujur kereta-kereta dari belakang tak laju kerana baru keluar tol. Entah macam mana otak aku tak fokus masa tu, mungkin sibuk fikirkan kerja. Semenjak 3 bulan sebelum itu kerja dipejabat agak berlambak juga dek kerana transformasi dalam organisasi dan cara beroperasi. Jadi skop kerja aku juga makin bertambah dan tanggungjawab semakin berat. Dalam kepala sentiasa sibuk berkerja walaupun ketika menunggang motorsikal.

Di atas motor ni, tak sama seperti kenderaan lain. Malang tak berbau, punca nahas ni boleh jadi dari sebesar-besar lori, hinggalah ke sekecil-kecil pasir. Dan malangnya tidak kiralah salah siapapun sesuatu kemalangan melibatkan motorsikal, kereta tukar lorong mengejut ke, lori tak bagi signal ke, orang langgar kita ke, atau kita langgar orang ke, penunggang motor tetap akan sakit.

Mengikut sejarahnya, ini kecederaan aku paling teruk setakat lebih 10 tahun menunggang motor (sebelum ni 2 kali kena langgar, tapi luka sikit saja, satu kali hampir jatuh ketika selekoh dan terseliuh buku lali sebab tahan jatuh, satu kali masuk parit langgar pokok pisang masa baru belajar bawa motor, tiada kecederaan). Luka-luka satu badan, syukur tak ada yang patah (kecuali patah hati duit melayang nak baiki motor), begitupun aku kena bedah dilutut kerana luka yang dalam mengoyakkan sendi lutut, jadi perlu 4 jahitan luar dan 4 jahitan dalam selepas dua hari tidur di hospital. Dapat 2 minggu MC (walaupun kena kerja juga) dan nasiblah musim PKPP jadi boleh minta bos bagi kerja dari rumah sehingga pulih sepenuhnya.

Hari ini aku kembali ke pejabat, menunggang motor seperti biasa. Tapi orang rumah dah belikan jaket dan sarung tangan keselamatan untuk langkah berjaga-jaga. Mujur ada yang sayang. Pengajarannya, berhati-hatilah dijalan raya, sentiasa fokus dan ingatlah orang yang tersayang.

 

Tiada ulasan:

Catatan Popular