Jumaat, 14 Ogos 2020

Filem: Sentuhan ke Jiwa

Disini ingin aku kongsikan beberapa filem yang berjaya meninggalkan aku beberapa hari terperangkap dalam plot cerita mereka, otak kerap teringatkan dialog-dialognya, hati terasa panas perlahan-perlahan menaik hingga membasah ke hujung mata, bergelodak perut mengenangkan babak-babak yang dimainkannya.

1. Intouchable

Seorang kaya yang kurang upaya berkulit putih menggajikan lelaki kulit gelap untuk menjaganya walaupun mendapat tentangan orang sekeliling kerana prejudis perkauman dan rekod jenayah lelaki tersebut. Perjalanan mereka mendalami kehidupan yang terlalu kontra antara masing-masing membangkitkan pelbagai konflik dan epifani. 

2. Capernaum

Seorang kanak-kanak 12 tahun ingin menyaman ibu-bapanya, selepas pelbagai penderitaan yang dilaluinya. Kehidupan ghetto yang memaparkan sisi gelap dunia masa kini yang tidak mempedulikan suara dan hak anak-anak yang dambakan kasih sayang.

3. Like a Star on Earth

Kisah seorang guru sambilan yang cuba memenangi jiwa seorang kanak-kanak disleksia yang sudah menyerah kalah pada dunia kerana pembulian dan seksaan mental fizikal yang dilaluinya. Seluruh manusia mengukur kejayaan anak pada gred pelajarannya hingga lupa tabii asal manusia yang perlukan kebebasan, dan menghukum pada kelemahan sebelum menerima yang setiap manusia itu berlainan kelebihannya.

4. A Beautiful Mind

Genius matematik yang bergelut dengan masalah skizofrenia, yang mana kian hari keadaannya bertambah teruk apabila beliau tidak dapat membezakan antara yang nyata dan maya, sehingga memburukkan keadaan beliau bersama rakan dan keluarga.

5. The Shawshank Redemption

Penjara Shawshank menyatukan dua orang sahabat yang dijatuhkan hukuman penjara yang panjang atas kesalahan membunuh. Tempoh di penjara mengajar mereka pelbagai nilai kehidupan dan jangan pernah mengalah pada harapan.

Tiada ulasan:

Catatan Popular