Selasa, 18 Ogos 2020

Cuti-Cuti Malaysia: Wonderland Private Chalet, Port Dickson

 Tanggal 16 Ogos 2020, genaplah Ayra Sofea menjangkau umur 2 tahun. Terasa begitu cepat masa berlalu, belum puas kami menggomol budak kecil ini, tanpa sedar yang dia sudah semakin membesar. Untuk menyambut hari kelahirannya kami merancang untuk keluar bercuti, walau dengan kekangan virus Covid-19 yang masih berleluasa, kami teruskan juga dengan mematuhi SOP yang ketat dan sedaya mungkin mengamalkan penjarakan sosial.

Setelah rakyat Malaysia (dan sedunia) terperap di rumah untuk mematuhi arahan PKP selama berbulan lamanya, kerajaan perlahan-lahan melonggarkan arahan demi membangkitkan sektor ekonomi yang kian merudum. Sektor hotel dan pelancongan dibenarkan kembali beroperasi, namun dengan syarat perlu mengamalkan norma baru bagi mengelakkan menularan semula virus Covid-19. Dengan pelancongan keluar negara masih lagi tidak dibenarkan, hotel-hotel sekitar Malaysia penuh ditempah disetiap hujung minggu.

Setelah puas mencari lokasi pelancongan yang sesuai, mesra keluarga, dan selamat, kami memutuskan untuk menempah bilik di Wonderland Private Chalet, Port Dickson. Menginginkan suasana percutian ditepi pantai, dengan bilik yang di atas air, dengan hotel/resort terkenal seperti Lexis, Avilion, dan lain-lain semuanya penuh, Wonderland Private Chalet adalah pilihan yang kami ada.

Wonderland Chalet terletak diantara chalet Lexis ini
Pintu masuk yang sama dengan Lexis

Wonderland Private Chalet terletak didalam kompaun premis Lexis dan Grand Lexis, saya difahamkan oleh pengawal disitu, secara amnya, chalet ini adalah pemilikan persendirian yang disewakan, namun biliknya terletak diantara bilik-bilik milik Lexis. Jadi reka bentuknya, hiasan bilik juga menggunakan hiasan Lexis (cuma mungkin reka bentuk yang lama). Perabot dan kemudahan agak lama, dan kemudahan ameniti tidak sepenuhnya, jika merancang menempah disini, jangan lupa bawa ubat gigi, sabun, sejadah dan mungkin tuala mandi (tuala disediakan agak meragukan kebersihannya). 

Setiap kali masuk hotel dia rasmi katil dulu

Bath tub yang besar (sepatutnya hot tub,
tapi airnya kejap panas, kejap sejuk)

Acah-acah tidur

Dibenarkan memancing di balkoni (joran
dan umpan bawa sendiri)

Proses check-in dan check-out nya agak mengelirukan, kerana pembayaran tempahan dilakukan melalui booking.com. Namun tiada kaunter pendaftaran disediakan, walaupun kami dibenarkan menggunakan kemudahan Lexis seperti parkir dan lobi. Segala urusan dilakukan melalui talian, kami disuruh menunggu di lif, kemudian dijemput oleh staf (tanpa uniform) kebilik dan diberi kunci. Deposit RM100 melalui pemindahan dalam talian atau tunai diperlukan (tiada kemudahan kredit kad). Jadi perlu faham disini, ini adalah harta persendirian yang disewakan, seperti anda menyewa homestay atau aparment di AirBnB. 

Pasca PKP ini, kesemua kemudahan ditutup. Termasuklah kolam renang, restoran, dan bilik wayang. Jadi kami cuma menghabiskan masa didalam bilik, bersiar-siar dikawasan hotel dan membeli makanan siap-siap dari luar. Pantai yang berdekatan penuh dengan pengunjung, jadi kami membatalkan hasrat kami untuk membawa Ayra Sofea bermain pasir pantai.

Wording dibantal "Lexis", hiasan birthday
semuanya sendirian berhad

Belum sempat apa-apa dia dah cuit kek

Semoga Ayra Sofea menjadi anak solehah,
penyejuk dimata, penawar dihati papa& mama

Kita belum selamat, sila patuhi SOP

Chalet atas air, pengalaman baru buat Ayra Sofea

Kalau dibiarkan, berjam-jam boleh dia berendam

Ayra Sofea dan duck-ducknya

Bincang warna langit dengan papa

Kesimpulan disini, walaupun mungkin ini bukanlah percutian impian yang kami bayangkan, namun si kecil Ayra Sofea gembira disini (dapat berjalan-jalan tukar angin). Apa pun, kami bersyukur diberi peluang menginap disini dan menghabiskan masa berkualiti bersama keluarga dengan mematuhi norma baru dikala negara dan dunia berlawan dengan pandemik virus Covid-19. Doa kami pandemik ini lekas hilang supaya kami dapat bercuti dengan lebih aman dan selamat.

Tiada ulasan:

Catatan Popular