Isnin, 10 Ogos 2020

Angin Hitam

Sementelah setahun berlalu, kontang langsung bumi yang suatu ketika dahulu hijau lagi mendamaikan. Sejak bertiup angin hitam yang menyinggah lantas membunuh hidupan-hidupan dengan perlahan-lahan. Kini yang masih bertahan cumalah hidupan yang punya daya tahan dan imunisasi yang kuat sahaja, "survival of the fittest". 

Di tanah tandus ini, tinggal cuma seorang lelaki. Menjalani hidup sehari-hari berseorangan bertemankan cuma lagu Akon - Lonely. Selepas setahun beliau berdepan dengan kematian dan angin hitam yang menyelubungi seluruh pelusuk Bumi. 

---------------------

Setahun lalu, Azmir adalah seorang pegawai eksekutif pemasaran di syarikat pembekal makanan. Seperti lelaki biasa, beliau menjalani hidup normal bersama isterinya, Julia dan dua orang anaknya, Marisa dan Amir. Sedari pulang beliau dari pejabat, Azmir singgah sebentar di gerai Nasi Kandar Salman untuk membeli bekal makanan buat mereka sekeluarga, mengetahui Julia pasti letih pulang dari kerja dan tidak larat untuk memasak. Julia bekerja sebagai kerani di pejabat guaman di ibu negara, dan beliau perlu menempuhi kesesakan lalu lintas selama sejam untuk pergi dan balik ke tempat kerjanya.

"Anney, bungkus nasi kandar lauk ayam 3, kuah kasi asing ya, satu letak sayur" Ujar Azmir kepada pekerja gerai setibanya beliau di gerai Nasi Kandar Salman. Pekerja gerai berbangsa India itu cuma mengangguk kepala tanda faham.

Selepas beberapa ketika "Siap, bayar sana bos", pekerja tadi menghulurkan plastik berbungkus nasi dan lauk sambil mulutnya menjuih kearah majikannya, lelaki gempal bermisai tebal di meja bayaran. "Thank you" Azmir menyambut dan terus kemeja bayaran, dihulurnya beberapa helai not wang kertas bertukar tangan selepas menyatakan pembelian beliau.

Kemudian beliau berlalu keluar dari kedai, sebaik sahaja melangkah keluar. Azmir disapa pakcik berjanggut dan berserban meminta sedekah, sambil menghulurkan tisu dan muka yang teramat kasihan. Dek rasa belas dihati, Azmir menghulur sehelai not RM5 buat pakcik tadi dan berlalu memasuki keretanya.

Dari dalam kereta dia memerhati pakcik tadi menegur beberapa lagi orang pelanggan kedai. Entah sudah berapa ramai manusia sudah pakcik itu menagih simpati. Bentak hati Azmir, lalu beliau meneruskan perjalananan. 

Sebelum tiba dirumah, Azmir sempat berhenti mengisi minyak di petrol pam bersebelahan masjid. Teringat pula beliau belum menunaikan solat Asar, lalu beliau pun singgah di masjid. Sempat juga beramah mesra dengan tok imam, bilal dan beberapa kariah masjid yang baru selesai menyempurnakan solat jenazah arwah Ustaz Zali, yang meninggal mengejut kerana sesak nafas awal pagi tadi.

Seusai solat, Azmir bergerak menuju ke sekolah untuk mengambil dua orang anaknya yang tercinta. Ketika dipintu sekolah beliau terserempak dengan cikgu anaknya yang dihadapan pintu sekolah. Cikgu Arifin mesra orangnya, beliau juga sangat berdedikasi mendidik anak bangsa untuk berjaya. Selepas beberapa ketika berborak pendek, Marisa dan Amir pun tiba lantas Azmir pun meminta diri untuk pulang pada Cikgu Arifin.  

"Marisa belajar apa hari ni?" soal Azmir pada anaknya, "Hmmm.." panjang Marisa berfikir, belum sempat Marisa menjawab, adiknya Amir pula mencelah "Amir belajar kira-kira, melukis, blah blah" Marisa cuma mencebik bibir comelnya membiarkan adiknya membebel. Azmir cuba tersenyum sambil memandu pulang.

Tiba saja mereka kerumah, Amir dan Marisa terus terjelepuk diatas sofa sambil tangan kecil Amir menekan-nekan butang alat kawalan televisyen. "Marisa, Amir, pergi mandi tukar baju, nanti mama balik kang mama marah" ujar Azmir kepada anak-anaknya sambil meletak beg kerja dan bungkusan nasi kandar di meja makan. Kedua-dua anaknya cuma berlakon longlai seperti tulang-tulang mereka memberat menjadi besi, Azmir cuma tersenyum melihat telatah anak-anaknya.

Tiba-tiba kedengaran enjin kereta Julia tiba didepan rumah. "Ha, siaplah korang" sergah Azmir pada anak beliau, tapi tak diendahkan mereka, malah berkejaran dua beradik tadi mendapatkan ibu mereka.
Beberapa ketika kemudian Julia masuk kerumah disambut suami tercintanya dengan salam, cium, dan pelukan kasih. "Penat?" soal Azmir, Julia mengangguk longlai.

"Aah, esok kena ke mahkamah, kena teman Dato' Syafiqi, ada kes besar" Julia mengadu pada suaminya. "Patutlah nampak stress je muka, meh abang urut" Azmir mengusik. "Gatal" ujar Julia sambil mencubit manja suaminya.

--------------------------

Dan begitulah berlalu hari normal terakhir yang Azmir ingati. Seterusnya, cuma angin hitam mencorak sejarah berhembus. 


Tiada ulasan:

Catatan Popular