Isnin, 31 Disember 2018

Hari Terakhir 2018

Di 2018 ini, menjadi tahun yang paling aku ingati sepanjang hayat aku. Mengajar aku erti kehidupan, menyedarkan aku hidup ini cuma sekadar pinjaman. Memberi maksud pertemuan dan perpisahan.

Aku sering tertanya, semenjak sedari sebelum aku bernikah, mampukah aku menjadi seorang "Ayah", Allah beri aku masa 3 tahun untuk bersedia, menimba ilmu membukti diri sebagai seorang suami. Allah beri aku peluang, untuk menebus diri menjadi anak yang lebih baik kepada Ayah ku, kerana disanjang hayat kami, peluang itu tak selalu ada.

2-Jun-2018: Allah ambil ayah, aku bersyukur diberi masa untuk berkhidmat untuk Ayah, walau cuma dalam dua minggu koma nya. Aku sempat luang waktu bersama Ayah, baca Yassin serta doa buat Ayah, bisikkan kalimah syahadah untuk Ayah tika diujung waktunya, mandikan dia di tika hayat dan selepas dia pergi. Cium peluk ayah sebelum dia pergi selamanya. 

Harapan aku, semoga Ayah ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.  

16-Ogos-2018: Allah beri aku Ayra Sofea, sekali lagi aku bersyukur diberi nikmat untuk melalui segala detik cemas itu, Allah gerak hati aku untuk bertolak awal ke kampung. Walau pada pelan asalnya aku mahu balik kampung diujung minggu, sehari-dua sebelum due date (isteriku sudah pulang lebih awal seminggu untuk precaution). Aku sempat layankan mengidam isteriku belikan kuih ropa dan takoyaki dia. Aku sempat merasa masuk labour room (walau akhirnya terpaksa C-sect sebab slow progress), penantian dihospital selama 20 jam (yang rasa seperti setahun), aku sempat azankan Ayra Sofea, merasa menguruskan kelahiran, dari dokumen hingga ke akikah, bercukur, berpantang, tanam uri, dll. Cium peluk aku pada puteri sulongku ini mengubat luka kehilangan Ayah. Hebat aturan Allah.

Doaku, semoga Ayra Sofea menjadi anak solehah penyejuk dimata, penawar dihati Papa Mama.

Terima kasih buat mereka-mereka yang hadir memberi semangat untuk aku menghadapi 2018 ini. 
[mak, ayah zul, akak, wan, akir, nor afiqah isteriku, mak mertua, ayah mertua, adik beradik ipar duai, kawan-kawan fizikal serta virtual]

Dilampirkan disini gambar anak beruang comel ini
 semoga menceriakan hari terakhir 2018 anda
Seterusnya, tak sabar rasanya mengharungi 2019 dan tahun-tahun berikutnya bersama-sama.

Tiada ulasan:

Catatan Popular