Rabu, 19 Jun 2019

Membaikpulih Manchester United

Daniel James: United kini lebih fokus pada bakat muda

Menjelang musim baru Liga Perdana Inggeris 2019-2020, selaku penyokong tegar kelab bolasepak Manchester United, aku percaya yang Ole Gunnar Solkjaer, pengurus Manchester United ada tugas yang sukar untuk dilaksanakan. Iaitu mengembalikan kegemilangan kelab ternama England ini. Selama 6 tahun pasca era Sir Alex, prestasi Manchester United sangat terumbang-ambing. Disini ada beberapa point yang aku rasa Ole perlu selesaikan atau titik beratkan.

1. Kapten
Musim lepas jadi musim terakhir buat dua calon kapten musim depan, bekas kapten Antonio Valencia dan Ander Herrera. Dan bagi aku, Ashley Young dan Paul Pogba tidak cukup ciri kepimpinannya seperti kapten-kapten sebelum ini, Rio Ferdinand, Garry Neville, Roy Keane, mereka ini ada ciri leadership untuk mengemudi skuad.


2. Pertahanan solid
Jose Mourinho sudah dari musim lalu nyatakan perlunya sekurang-kurangnya seorang pertahanan yang solid dan berpengalaman, meskipun berada ditempat kedua pada 2017/18 dengan statistik pertahanan terbaik dibelakang juara Manchester City, namun permintaan Jose ditolak Ed Woodward dan board director. Walhal ramai yang sedia maklum, pertahanan yang sekarang agak cikai untuk bermain di kelab berprestij ini, Jones dan Rojo kerap injured, Smalling slow dan cuma passing bola dengan kaki kanan, yang boleh harap pun Lindelof dan Baily.


3. Flank kanan
Ruang kanan ini amat ketandusan bakat. Young semakin tua, Dalot tiada pengalaman, Darmian cuma pemenuh skuad. Dibahagian serangan pula, sejak pasca Ferguson, tidak ada seorang pun penyerang kanan tulen ditanda tangani oleh Ed Woodward. Rashford, Martial, Depay, Di Maria, semua lebih gemar cut-in dari kekal out wide dan membekal crossing yang berkualiti kepada penyerang.

4. Attitude & right mentality
Masalah attitude ni menjadi duri dalam daging mana-mana kelab. Sikap Ed Woodward yang melebihkan pemain dari pengurus juga menyebabkan ramai yang naik lemak. Attitude problem saja masih ok, tapi jika tak ada winning mentality, jahanam. Roy Keane ada attitude, Beckham pun, CR7 pun, King Eric pun, tapi yang membezakan lagenda-lagenda ini dengan pemain sekarang adalah mentality.

Jadi cadangan penyelesaian aku, Ole perlu sekurang-kurangnya mendapatkan 3 pemain baru. Sebagai permulaan

1. Leader di pertahanan: Koulibaly, De Ligt, Maguire, etc
2. Penyerang kanan: Daniel James ada potensi, aku berharap Sancho, tapi ok je.
3. Midfield pengganti Ander Hererra: Bruno Fernandes, Partey, etc

Yang lain boleh pakai lagi, cuma aku tak rasa akan menang liga dengan team ni. Mungkin boleh dapat FA Cup atau League Cup.

Ini adalah sebahagian dari rebuilding proses. Macam mana pun, kita boleh nampak Ole, Glazer dan Woodward sudah mula menetapkan hala tuju mereka dalam strategi recruitment baru dengan memperkenalkan moto "Youth, Courage, Success", yang dapat dilihat di post pengumuman pembelian Daniel James dari Swansea.

nota tepi: mana-mana player yang nak blah (secara terbuka cakap kat media), dengan segala hormatnya dipersilakan berambus.

Tiada ulasan:

Catatan Popular