Isnin, 19 Oktober 2020

Buku: World War II, A Beginner's Guide & Nagasaki, Life After Nuclear War

 

World War II, atau Perang Dunia ke-2 adalah salah satu peristiwa yang terbesar pernah berlaku dalam sejarah dunia. Begitupun, peristiwa ini tidak diceritakan (secara terus) di dalam buku teks sejarah di Malaysia. Jadi kebanyakkan perincian dari peristiwa Perang Dunia ke-2 ini hanya aku dapatkan dari filem-filem Hollywood dan video dari youtube dan laman sosial. 

Pada mulanya, aku tidaklah berminat sangat tentang perang yang telah meragut berjuta-juta nyawa (sehingga hari ini, jumlah sebenarnya masih tidak diketahui), tapi setelah membaca dua buku ini aku rasakan sejarah Perang Dunia ini perlu diketahui oleh semua manusia, dari situ dapat kita pelajari menghargai keamanan yang kita kecapi dan tidak mengulangi kesilapan yang sama. Namun mana-mana pembacaan sejarah, kita perlu faham yang wujudnya pandangan dan bias dari sumber-sumbernya dan asingkan bias itu.  

1. World War II - A Beginner's Guide

Bagi aku ini ringkasan perang dunia ke-2 yang baik dari Christopher Catherwood, penulis mencuba sebaik mungkin mengenepikan bias dan mengambil dari pelbagai sumber sejarah dari hampir semua negara yang terlibat. Dari buku ini kita dapat faham apakah punca perperangan ini dari sudut sejarah, namun banyak individu penting, lokasi, dan juga garis masa yang tidak diterangkan secara terperinci disini, yang mana perlu kita lakukan kajian sendiri untuk memahami lebih lanjut penulisan ini. 

2. Nagasaki - Life After Nuclear War

Kajian yang sangat mendalam dari Susan Southard tentang kepayahan hidup mangsa-mangsa yang terselamat dari serangan bom atom di Nagasaki. Susunan garis masa yang cantik dirangka dari sebelum perang, ketika perang, sebelum bom atom, ketika detik bom itu meletus, pasca bom atom, pengakhiran Perang Dunia, hinggalah ke masa kini. Ada satu petikan didalam buku ini yang menyatakan kesengsaraan mangsa yang terselamat lebih malang daripada mangsa yang terkorban.


--------------------------------

"War should be made forbidden" - Tun M

Tiada ulasan:

Catatan Popular