Khamis, 17 Disember 2020

Membaik Pulih Manchester United II

Tahun lepas, aku ada menulis pendapat aku tentang bagaimana untuk membaik pulih Manchester United pasca Jose Mourinho. Boleh rujuk kembali di SINI

Ringkasan dari tulisan di bawah adalah seperti berikut, dan juga di mana progres nya di tahun 2020

1. Kapten 

Ole membawa masuk Maguire, Bruno, dan Cavani ke dalam pasukan, pemain yang mempunyai ciri-ciri kapten yang lebih baik berbanding bekas kapten 2018 iaitu Ashley Young atau Valencia.

2. Pertahanan kukuh

Usaha untuk memperkukuhkan pertahanan itu ada, cuma masih belum ditahap memuaskan, atau kurang konsistensi. Perbezaan 2020 vs 2018, ramai yang keluar (atau tidak di pilih dalam barisan utama), Smalling, Darmian dijual, Rojo, Jones tak lagi terpilih, Dan Maguire dan Lindelof dilihat sebagai pilihan utama, Baily, Tuanzebe, Fosu Mensah sebagai simpanan.

3. Flank kanan

Masih tidak selesai, Ole membawa masuk AWB dilihat berjaya menaik taraf pertahanan kanan (berbanding 2018) namun masih ketandusan dari segi serangan. Dan James masih tercari-cari rentak walau dilihat agak memberangsangkan di awal musim 2019. Ole cuba membawa Sancho namun dikecewakan oleh Ed Woodward. Jadi kemasukan Facundo Pellestri dan Amad Traore di harap dapat mengisi ruang flank kanan ini.

4. Attitude dan Mentaliti

Kemasukan Bruno dilihat merubah mentaliti pasukan, kita dapat lihat di separuh kedua musim 2019 dimana United mengharungi 20+ perlawanan tanpa kalah dalam semua pertandingan sejak kehadiran Bruno. Kemasukan pemain lain seperti VDB, Telles, AWB, Maguire, Dan James, Cavani juga menampakkan recruitment Ole bukan sahaja mementingkan kemahiran, namun juga mentaliti dan attitude.

-----------------------------------------------

Jadi dimana United sekarang? Ole aku lihat menuju kearah yang betul namun dibelenggu dengan ketidakupayaan Ed Woodward dan Matt Judge. Di lihat semakin ramai bakat muda di bawa masuk dari kelab seluruh Eropah seperti Mjebri, Hoogewerf, Joe Hugill, McNeill, Marc Jurado, Fernandes Carreras, Isak dan dilihat membuahkan hasil kerana United U18 kini berada di puncak liga.

Menuju kedepan,masih banyak lagi yang perlu diperbaiki. Barisan pemain hari ini dilihat mampu menumpaskan mana-mana pasukan (dari atas kertas) namun masih belum mencapai konsistensi untuk memenangi sebarang kejuaraan.

1. Pertahanan solid

Masih lagi perlu diperbaiki, kemasukan Maguire dengan perpindahan pertahanan termahal membantu dengan gaya permainan Ole yang mahukan pertahanan yang boleh mengawal dan menghantar bola dengan baik. Namun Ole ada nyatakan yang beliau memerlukan pertahanan tengah berkaki kidal seperti Nathan Ake dan Gabriel Magalhaes namun terlepas kedua-duanya pada seteru liga.

2. Flank kanan

Dilihat harapan mendapatkan Sancho kian pudar dengan United dilihat tidak mahu berbelanja besar atas alasan kesan pandemik. Jadi kehadiran Amad Diallo dapat menambah persaingan untuk posisi ini, buat semantara ini, Mason Greenwood menjadi sandaran terbaik. Gosip perpindahan sudah kedengaran dimana Ole dilihat mencari backup untuk AWB yang boleh lebih membantu dalam menyerang.

3. Set pieces dan hantaran lintang

Sejak perpindahan Fellaini dan Smalling, United dilihat semakin pincang dalam mempertahankan bola hantaran lintang dan set pieces dari sepakan percuma atau sepakan sudut. Walaupun Maguire dilihat mempunyai fizikal yang tinggi, namun pertahanan secara zonal marking dilihat tidak begitu menjadi dan acap kali melihatkan gawang United dibolosi. Mungkin adalah balik Ole mengkaji semula strategi mempertahankan set piece, boleh juga di lantik coach baru yang spesifik untuk set pieces.

4. Konsistensi

Mencari form dan konsistensi. Masalah konsistensi ini begitu ketara apabila pasukan yang sama, dengan taktikal yang sama, boleh kalah teruk di hari ini, dan menang besar keesokan harinya. Form pemain utama juga memain peranan, sebab itu penting untuk sukan berpasukan seperti bola sepak ini untuk saling membantu. Jika hari ini seorang tidak perform, pemain lain harus berusaha lebih membantu rakannya. 

Menang bersama, kalah bersama


Tiada ulasan:

Catatan Popular