Selasa, 22 Disember 2020

Misi 2020: 18 Buku

Selesai Misi 2019 tahun lepas, kita terus majukan diri untuk Misi 2020, 18 buku untuk setahun, atau 1.5 buku untuk sebulan. Dan sepanjang pembacaan aku tahun ini, banyak yang aku pelajari darinya.

Berikut adalah buku-buku yang aku baca untuk tahun 2020 dan sedikit rumusan dari buku-buku ini. 


1. Around the World in 50 Years: My Adventure to Every Country on Earth

Penulis: Albert Podell

Genre: Non-Fiction, Travels

Rumusan: Tentang pengalaman sebenar Albert Podell, seorang editor Playboy mengelilingi dunia dan setiap negara atas muka bumi ini dalam 50 tahun.

2. The Art of War

Penulis: Sun-Tzu

Genre: Non-Fiction, Classics, Philosophy

Rumusan: Koleksi falsafah dan seni perperangan yang diterbitkan lebih 2500 tahun yang lalu, yang menjadi rujukan ramai tokoh dunia dan boleh diaplikasikan dalam apa-apa bidang di masa kini.

3. Guantanamo Diary

Penulis: Mohamed Ould Slahi, Larry Siems

Genre: Autobiography

Rumusan: Diari kehidupan harian banduan sebenar penjara Guantanamo, diselitkan juga sejarah mengapa beliau dipenjarakan, dan rentetan-rentetan peristiwa dari mula beliau terlibat dalam Al-Qaeda, ketika beliau ditangkap, dibebaskan, ditangkap semula, dipenjara, diseksa, sehinggalah beliau akhirnya bebas pada tahun 2013.

4. The Great Gatsby

Penulis: F. Scott Fitzgerald

Genre: Fiction, Classics

Rumusan: Kisah misteri tentang seorang lelaki kaya dan filantropi, Jay Gatsby yang gemar menganjurkan parti buat orang keramaian namun kerap dilihat bersendirian ditengah parti itu, hingga menimbulkan pelbagai spekulasi dari orang ramai tentang dirinya.

5. The Memoirs of Sherlock Holmes

Penulis: Arthur Conan Doyle

Genre: Fiction, Classics, Mystery

Rumusan: Kumpulan cerita pendek tentang pengembaraan misteri detektif terkenal Sherlock Holmes dan sahabatnya Dr. Watson. Setiap cerita mempunyai misterinya tersendiri dan gaya siasatan Sherlock  sentiasa membuatkan pembaca teruja.

6. O's Little Book of Love & Friendship

Penulis: The Oprah Magazine

Genre: Inspirational

Rumusan: Koleksi pengalaman hidup sebenar tentang kehidupan, cinta dan persahabatan yang dikumpulkan dari kiriman terbaik orang ramai ke Majalah The Oprah dan disusun didalam satu naskah.

7. The Manchester United Supporter's Book

Penulis: John David Thomas White

Genre: Sports

Rumusan: Sejarah, trivia, fakta,dan statistik menarik tentang kelab bola sepak terkemuka England, Manchester United.

8. World War II: The Beginner's Guide

Penulis: Christopher Catherwood

Genre: History

Rumusan: Sejarah tentang Perang Dunia ke-2, tentang punca berlakunya peperangan yang meragut berpuluh juta nyawa, tentang negara yang terlibat, watak utama yang memain peranan, peristiwa dan pertempuran yang penting, teknologi senjata dan risikan, yang dikupas mendalam oleh penulis.

9. The Tusk That Did Damage

Penulis: Tania James

Genre: Fiction Novels, Environment

Rumusan: Novel yang berkisar tentang isu pemburuan haram dan korupsi dari tiga perspektif berbeza iaitu dari Gajah, Pemburu, dan Pembuat Filem. 

10. 28 Hari: Jurnal Rock n Rolls

Penulis: Mohd Jayzuan

Genre: Travelog

Rumusan: Diari perjalanan Jayzuan, seorang pemuzik indie yang menjelajah semenanjung Malaysia selama 28 hari.

11. Lendu

Penulis: Blue

Genre: Misteri, Seram

Rumusan: Buku yang diterbitkan dari catatan diari yang tak dapat dipastikan kesahihannya, tentang kehidupan dan pengalaman seram penulis, Blue disebuah kampus di Lendu.

12. Langit Petang

Penulis: A. Samad Said

Genre: Fiction

Rumusan: Langit Petang mengisahkan tentang 3 insan yang berlainan latar dan falsafah hidup yang hidup berjiran, Pak Arif bekas pejuang kemerdekaan yang dilupakan, Hafiz bekas wartawan yang ingin merantau, dan Zakiah yang mahu membalas dendam pada semua lelaki kerana kisah lampaunya.

13. The Hen Who Dreamed She Could Fly

Penulis: Sun-Mi Hwang

Genre: Fiction

Rumusan: Seekor ayam penelur, yang sudah bosan dengan kehidupan hariannya yang bertelur tanpa peluang melihat anak ayam dari telurnya. Beliau mengimpikan kehidupan bebas dari ladang dan bercita-cita untuk menetaskan telurnya satu hari nanti.

14. Nagasaki: Life After Nuclear War

Penulis: Susan Southard

Genre: History, Non-fiction

Rumusan: Susan Southard mengumpulkan kisah-kisah peribadi dari mangsa-mangsa yang terselamat dari letupan bom nuklear di Nagasaki. Cerita-cerita mangsa tragedi yang disusun menarik dari sebelum, ketika kejadian, selepas kejadian hinggalah masakini.

15. Di Bawah Lindungan Ka'bah

Penulis: Hamka

Genre: Fiction, Classics, Romances

Rumusan: Di Kota Suci Mekah, seorang pemuda menyampai kisah sedih hidupnya kepada rakan barunya, kisah cinta yang tak kesampaian kerana berbeza darjat, dan kisah malang pemuda itu yang kehilangan satu per satu orang yang disayanginya. 

16. Blind Willow, Sleeping Woman

Penulis: Haruki Murakami

Genre: Fiction, Short Stories

Rumusan: Koleksi cerita pendek karya Haruki Murakami, penulis yang mampu mengupas kejadian normal menjadi observasi terperinci dan dicampur adukkan dengan misteri dan kepelikan, yang membuatkan pembaca terpinga-pinga ditinggalkan didunia antara fantasi dan nyata si penulis.

17. Merantau Ke Deli

Penulis: Hamka

Genre: Fiction, Classics, Romances

Rumusan: Merantau Ke Deli merupakan kisah cinta perantau yang mencari rezeki berdagang di Deli, sebuah daerah di Indonesia. Konflik adat, darjat, harta, kesetiaan, dan ilmu berdagang dikupas halus Hamka dalam naskah ini.

18. Rich Dad Poor Dad

Penulis: Robert Kiyosaki

Genre: Self Help, Business, Finance

Rumusan: Robert Kiyosaki menulis tentang perbezaan didikan dari dua orang bapa, bapanya sendiri seorang yang berpendapatan sederhana (Poor Dad) dan bapa rakannya yang mempunyai empayar (Rich Dad). Pelbagai ilmu kewangan dikongsikan disini yang mampu mengubah hidup ramai orang agar lebih celik dalam bidang kewangan.

Tiada ulasan:

Catatan Popular